Uccuneki!

Soha nem szerettem futni, pláne nem sokat. Mostanában mégis szoktam, mert nekem ez jó. Meg egészséges. Meg kihívás. Mert van hova fejlődni. Bőven.

Friss topikok

  • Simone Lewis: @snatch_: Szia, köszi, hogy benéztél ide! Azzal egyetértek, hogy megszokás kérdése, de amíg nem v... (2013.07.23. 12:02) Hogyan (ne) győzzük meg saját magunkat
  • Simone Lewis: @saaby.: Fú, ez jó kis naptár, köszi! (2013.06.06. 13:02) Az a terv, hogy nincsen terv
  • rrroka: @Simone Lewis: beírtam FB csoportjukba is, a nevet random választottam, nem csak ehhez a névhez, h... (2013.04.18. 08:42) Fussunk mint állat
  • T@Z: Köszi, sosem lehet tudni. :) Jó futást, gyönyörű a rakpart mindkét oldalon! (2013.03.05. 16:32) Évi update
  • csiripiszli12: @Simone Lewis: Hajrá! :) (2012.10.22. 13:35) Távirati stílusban

Linkblog

A ruha teszi?

Simone Lewis 2012.01.29. 17:45

Ismét egy poszt Gulotól.

A kettővel ezelőtti bejegyzés kapcsán merült fel bennem, hogy esetleg írhatnék kicsit a futáshoz kapcsolódó tárgyi dolgokról. Itt a cipőktől kezdve a dri-fit futósapkákon át, a futós iphone tartókig gondolok minden olyasmire, ami velünk, rajtunk van, mikor kimegyünk futni.
Illetve nem is annyira ezek a dolgok az érdekesek, hanem, hogy ki mennyire vásárol be belőlük, illetve nem törődik a felszereléssel.

Kezdem egy személyes tapasztalattal. Tavaly Németországban voltam sokat, futottam is, így láttam, hogy a németek milyen felszereltséggel indulnak el. Kevés kivételtől eltekintve mindenki hi-tech cuccokban volt. Bár nem futós példa, de sose felejtem el, amikor egy hétvégén egy kisváros főterén láttam gyülekezni egy 20-30 fős nyugdíjas bringás csoportot. Mindenkinek legalább fél millás túrabringája volt, nem hiányzott a bringás szemüveg, a feszülős naci, a vitaminos műzliszelet a deréktáji hátsózsebből, és volt iphone tartó minden kormányon. A méregdrága paripákon meg visszeres lábú nénik és nagypocakú bácsik. Egyszóval nem profik és nem verseny. Persze nem általánosítanék, hiszen ezt Németország leggazdagabb településén láttam, de tény, hogy abban a közösségben mindent megvettek, ami elérhető volt. És ezt igaznak láttam a futókra is.

Ezzel szemben Franciaországban, Grenoble-ban (ott csak egy hosszú hétvégén voltam egy barátomnál) nagyon sok futót láttam, tényleg feltűnően sokat. Viszont csak elvétve láttam mondjuk feszülős futónadrágot az embereken. (Pedig hideg volt, én kabátban vacogtam néha.) Ott a futók 90%-a mackónadrágban és egyszerű pulcsiban futott. Semmi fényvisszaverő cucc, semmi mp3, sapkát is alig hordtak. (És érdekes módon itt inkább fiatalok futottak 20, 30 éves korosztály, Németországban pedig csak elvétve láttam 30 alatti futót, inkább 40-50 körül volt a java. De ez már másik témakör.)

Szóval ez elgondolkodtatott. Mármint, hogy vajon miért van ez a szembetűnő különbség a két helyszín között? Hajlok arra, hogy ez inkább az emberben lévő mintakövetési ösztön vagy viselkedés miatt van. Magyarán ha elkezdesz futni, próbálsz a többiektől nem nagyon különbözni. Tanácsot kérsz, hogy pl. hidegben mit vegyél fel futáshoz, így aztán az ember hasonul a közösség már meglévő felszereltségéhez. Grenoble-ban mindenki azt mondja, hogy vegyél fel maci nacit, Stuttgartban meg elvisznek egy sportboltba, ahol megveszed a legdrágább winter modelt pulzusmérős karórával. (Persze csak ha elég gazdag német nyugdíjas vagy.)

Bár a francia módi szimpatikusabb nekem, nem akarok én ítélkezni, annál is inkább, mert én is azzal kezdtem a téli futást, hogy az adidas outletben megvettem a feszülős nacit meg a technikai pólót, és azóta már van futós kesztyűm is, meg dri-fit pólóm. (Mondjuk azt kaptam.)
Csak épp a francia fiatalokat látva beette magát a gondolat, hogy esetleg ezek nem is olyan fontosak. Úgyhogy most lehet, hogy veszek valami szép szürke melegítő nadrágot meg BME-s sötétkék pulcsit. :) (Csakhogy mindenki lássa, hogy én nem költök a futásra, mert tök laza vagyok, pont mint egy francia fizikus.) De azért alá fölvenném a technikait meg a dri-fit pólót, hogy ne fázzak. :)

Persze ez az egész nem olyan fontos. A lényeg, hogy fussunk, ha szeretnénk, ki így, ki úgy. Igazából el is felejtettem mit akartam ezzel az egésszel. :)
Talán azt, hogy lám milyen jó sport ez a futás, nem kell hozzá semmi. Ha akarod, veszel, ha nem, nem.

Címkék: ruha futás

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://uccuneki.blog.hu/api/trackback/id/tr853970269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Simon.Péter · http://fotoabszurd.blog.hu/2011/01/02/kedvesolvaso 2012.01.29. 18:25:40

Egy futós blogból ez biztos nem maradhat ki:
urbanista.blog.hu/2012/01/27/hugh_jackman_kocog_a_szabadsag_hidon

Azóta állítólag van HJ a HHH-n is. Valahol egy blogban a guglimapsra rajzolt útvonalát is láttam. Amíg nem volt Budapesten, nem is tudtam, hogy ilyen híres.

Simon.Péter · http://fotoabszurd.blog.hu/2011/01/02/kedvesolvaso 2012.01.29. 18:34:22

És hogy szakmai is legyek, hirtelen megkerestem a HHH-s reklámot is (szellemesebb, mint a futós), ahol a háttérben egy valódi kuriózum, a Goldtimer alapítvány PO-2-es repülőgépe látható, mint díszlet.

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.01.29. 19:03:28

@petersen7777: Én is megütném (jó sokszor), ha tőlem is így kérne bocsánatot Hugh! :)

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.30. 10:03:52

Eleinte én is melegítőben és kapucnis pulcsiban futottam, de később fokozatosan lecserélődött a ruhatáram. Szerintem nem olyan kényelmes, ha azok a vastag pulcsik megszívják magukat nedvességgel. Ha van futós göncöd miért ne használnád?

veelaci 2012.01.30. 13:10:48

Üdv! Én tavaly augusztusban szakadt pólóban és rövidnadrágban kezdtem (a cipő az rendes volt), azután az ősszel sorban jött a többi cucc. Az első szeles szeptember végi időben kellemetlenül tapadt rám az átizzadt pamut póló, vettem egy technikai felsőt. Kipróbáltam, aztán már nem akartam a pamutot, így egy akcióban vettem még pár ilyen pólót. Az időt eleinte a normál utcai (fém) órámmal mértem, de ez nem kényelmes mozgás közben az izzadt karon. Pulzusmérést még nem akartam, így beszereztem egy olcsó stoppert. Jöttek az októberi esték, az alacsonyan szemembe sütő nyugati nappal, így kellett egy ellenzős sapka. Ahogy hidegebb lett, próbálkoztam a régi melegítőmmel, de az egyrészt dörzsölte a combom, másrészt nagyon lassan száradt. Ajánlottak futó felsőt és nadrágot – bejött. Az első hidegekben éreztem, hogy kell valami a fejemre és a nyakamra, de már valahogy nem akaródzott a kötött/pamut cucc, így technikai maszk és sapka lett belőle. Közben lett egy könnyű rikító színű esődzsekim is, de úgy jött ki, hogy eddig még csak egyszer volt rá szükség. Kesztyű nekem csak +5-6 fok alatt és az első 20-30 percben kell, ezután leveszem és kézben viszem. Eleinte egy régi műbőrt használtam, de a múlt héten jó áron sikerült szert tennem egy futókesztyűre, ami elég vékony ahhoz, hogy a zsebembe gyűrjem (és elég vékony az érintős telefon kezeléséhez is).
Itt tartok most, az igazán nagy hidegek előtt...
Szerintem, ha egy mediterrán országban élek, akkor a fentiekből talán csak a napellenzős sapkát veszem meg.

193 2012.01.30. 14:51:25

Elsősorban pénz, másodsorban pénz, harmadsorban mennyire érzi jól magát abban az öltözékben amiben fut.
De a jártasság, tájékozottság, tapasztalat is ott szerepel a szempontok végén de nálam az ELEJÉN!

Oldalakat lehetni írni a témában de én most egy olyan szempontról írok amire kevesen gondolnak.
FFI rövid futónadrág, betét.
A betét varrása kidolgozottsága a felszegésnél, anyag átfedéseknél.
A nagyon márkás cégek futásra szánt modelljeit nézd meg!
Kívülről csupa szín, és design „lélegzik” veled együtt.
De a betét közönséges „cakkos” öltéssel körbeszegve, esetenként elnagyolva, durva kidolgozással.
Lehet, hogy a „ néhai vasfüggönyön” túl mást forgalmaznak de mi ezt kapjuk.
De van olyan középáras márka amely hengeres megoldással, szegéssel „gördülékennyé teszi a szövet és a test találkozási pontjait.
Ez miért érdekes.
Múlt év augusztusában a sebészeten kötöttem ki mert a világmárka rövid nadrág betétjének a varrása, kidörzsölést és ebből atheromát okozott (zsírdaganat).
3 hét kényszer pihenő a maratoni felkészülésem közepén.
Lehet, hogy rövidebb távokra ez is megteszi, de nekem már soha többé.

Szóval,jó közérzet, tapasztalat és pénz!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.30. 21:30:48

Eleinte én is normál pólóban, sortban futottam, meg egy hervises noname futócipőben. Aztán apránként lett futós ruhatáram, és jól is érzem magam a futócuccokban. Bár időnként eszembe jut, hogy milyen jó azoknak, akik simán futnak farmerben vagy ami éppen van - végülis ez lenne a futás lényege valahol. Szerintem néha kicsit túlzásba visszük a technikai ez-az, ilyen-olyan kütyü, stb. dolgokat. Meg nyilván van a futóruhának valamiféle egyenruha-jellege is: az a futó, akin futóruha van...

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.02.02. 09:54:09

@Raиdoм_: @veelaci: @193: @csiripiszli12: Nálam is az volt, hogy fokozatosan cseréltem le a cuccaimat és egyszerűen a futós cuccok feleltek meg az igényeknek, nemhiába olyanok azok, amilyenek. Viszont nyáron még mindig szívesebben futok egy olcsó pamutatlétában, mint futós pólóban. Anyagi téren meg most beruháztam a ruhákra, jövőre már nem kell. De kütyüjeim még mindig nincsenek (vagyis van egy pulzusmérős órám, de azt is csak stoppernek használom).
@193: Ez a nadrágos "élmény" elszomorító. Gondolom a világmárka nadrág nem filléres darab volt.

193 2012.02.02. 10:31:43

@Simone Lewis: Outlet ár volt ha jól emlékszem de másokkal ellentétben nálam a gyártó nincs "kipipálva".
Rövidebb távokon nem volt gondom vele, kényelmes szellős de nyáron a nagy melegben izzadtan 21-25 km alatt gyakran kellet odatapintanom, hogy csillapítsam a varrás okozta dörzsölést, szúrást.
Egyébként addig fogalmam sem volt, hogy a futásnak (futó betétes nadrág) lehet ilyen "mellékhatása"?!

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2012.04.08. 13:08:41

Nalam is ugyanaz, mint mindenkinel: fokozatosan, ha a szukseg diktalta, szereztem be a futocuccaimat, nem divat- vagy beolvadasi kenyszerbol. Viszont igaz ami igaz, 10 eve, mikor a technikai ruhak nem voltak ennyire elterjedtek, en is mackonadragban es pamutpoloban sportoltam, es telen emiatt pl rendszeresen abbahagytam a futast, mert iszonyuan faztam, aztan 5 perc mulva agyonizzadtam magam a kotott kesztyu es sapkaban... akinek annyi a motivacioja, hogy tok mindegy mennyi fizikai nehezsegen kell atverekednie magat, annak thumbs up es hajra tovabb melegitoben, de ha az segit elindulnod egy minusz 10 fokos futasra, hogy tudod, nem fogsz sem fazni sem izzadni, akkor szerintem total megerte a kiadas! Arrol nem is beszelve, hogy egy szep es kenyelmes ruhadarab szinte hiv, hogy vedd fel, es ha mar felvetted, ki is viszed egy korre :D Manapsag en mar jutalomnak fogom fel az uj cuccokat, ha letudtam 5oo kilit, megajandekozom magamat egy uj nacival, cipovel, stb, es ez kicsit segit tovabb hajtani :) Titeket nem?

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.04.10. 11:47:12

@helga84: Ha én 500 km lefutása után ajándékoznám magam, elég ritkán vennék cuccokat :))
De viccen kívül, engem is motivál az új cucc felvétele. Bár a jobbakat "tartogatom" versenyre stb., így aztán annyira sűrűn mégsem hordom őket. Sima futásra jó az olcsó karrimor cucc.
süti beállítások módosítása