Uccuneki!

Soha nem szerettem futni, pláne nem sokat. Mostanában mégis szoktam, mert nekem ez jó. Meg egészséges. Meg kihívás. Mert van hova fejlődni. Bőven.

Friss topikok

  • Simone Lewis: @snatch_: Szia, köszi, hogy benéztél ide! Azzal egyetértek, hogy megszokás kérdése, de amíg nem v... (2013.07.23. 12:02) Hogyan (ne) győzzük meg saját magunkat
  • Simone Lewis: @saaby.: Fú, ez jó kis naptár, köszi! (2013.06.06. 13:02) Az a terv, hogy nincsen terv
  • rrroka: @Simone Lewis: beírtam FB csoportjukba is, a nevet random választottam, nem csak ehhez a névhez, h... (2013.04.18. 08:42) Fussunk mint állat
  • T@Z: Köszi, sosem lehet tudni. :) Jó futást, gyönyörű a rakpart mindkét oldalon! (2013.03.05. 16:32) Évi update
  • csiripiszli12: @Simone Lewis: Hajrá! :) (2012.10.22. 13:35) Távirati stílusban

Linkblog

No stress

Simone Lewis 2012.01.10. 17:50

Az utóbbi pár hónapban valóban azt éreztem, hogy ha nem megyek el futni, akkor már hiányzik. Vagyis tényleg megszerettem a futást, nem csak azért megyek, mert hasznos és mert jó. De bennem van a bizonyítási (?) vágy is, hogy megy ez jobban is, megy több is, mint ahogy másoknak is.
Hosszabbat (=10 km felett) azonban 3 hete nem futottam és már készültem. Már napokkal előtte mondogattam, hogy két kört megyek és remélem sikerül, de félek, hogy nem, blabla... Gulo már többször mondta, hogy ne készüljek rá ennyire, mert akkor rágörcsölök, és ha nem sikerül, csalódott leszek nagyon. Jogos, valóban hajlamos vagyok arra (az élet más területén is), hogy ha meg akarok valamit tenni, akkor egyfolytában azon kattogok, hogy vajon sikerülni fog-e; mi van, ha nem; ha nem, miért nem stb stb. és el tudok jutni egy olyan szintre, hogy a végén már az sem érdekel, hogy hogyan sikerül az adott dolog, csak legyek már rajta túl. Tegnap is tökéletesen ez történt az idei első hosszú futásommal. Egész nap ezen járt az agyam. Aggódtam, hogy nem fog sikerülni, mert még rajtam van a karácsonyi tespedtség, pluszsúly. Gondoltam, zenével futok, így reggel bekészítettem azt a nadrágomat, aminek elfér a zsebében a telefon. A telefonra feltöltöttem pöpec, régen hallott zenéket, hogy lendületben tartsanak. Mostanában ebben a hideg időben sokszor eltunyulnék, de jó kis zeneszámok hatására képes lennék egyből szaladni menni, így a nap végén már vártam, hogy a zenéimet hallgathassam, futhassak. Bentről kissé késve indultam el, a kondi teremben vacak szekrényt kaptam, de nagy nehezen elindultam. Endomondo is nagy nehezen megtalálta a jelet. Elkezdtem volna futni, de a hülye telefon természetesen nem fért el a zsebemben. Akkor telefon kézben, de ahhoz ki kell bányászni a pulcsi alól a headset madzagot vezetéket, a pulcsi kissé szűk, beleakad a pulcsi kapucnimadzagjába, áááá. Nagy nehezen kibogarásztam, kezemben a telefonnal elindultam. A zenék is elindultak, csuhaj jó kedvem kerekedett, gyorsabbra is vettem a tempót az elején, ami nálam öreg hiba. Bejött a félelmem, elkezdett szúrni az oldalam már a 2. km magasságában. Ettől természtesen elkeseredtem. Elkezdett azon járni az agyam, hogy nem lehetek ekkora fos, hogy 2 km-t sem vagyok képes lefutni, hogy fogok hosszabbakat futni, meg akarok állni, haza akarok menni. Kétszer megállt a zene is. Mint kiderült, amikor letölt egy facebook értesítést, akkor megáll a mjúzik. Na ezen is felhúztam magam, zene lekapcsol, headset összeteker és telefonnal együtt az egész hóbelebancot vittem a kezemben és itt már baromira mérges voltam magamra, szuszogtam nagyon és utáltam mindenkit, aki leelőzött, pedig a többi futó sem sprintelt. Ennyi ráhangolódás, készülődés után ilyen gyatrán megy. És különben is, más futók olyan szépen fejlődnek, jól teljesítenek, szépen növelik a távokat, én meg még mindig szarakodok egy nyamvadt 10 km-es távval is, izgulok előtte, hogy sikerül-e, hogy lesz ebből félmaraton idén stb. Jól behergeltem magam.
Aztán viszont elhatároztam, hogy elég. Szépen lassan beálltam egy tempóra, figyeltem a légzésemre, nem érdekelt a többi futó, lefutottam az első kört. Bár nem mondom, hogy könnyedén... Nekikezdtem a másodiknak is, ott már lenyugodtam. Szépen azt is lefutottam. Még agyaltam egy plusz 2 km-es kis körön az irodaház körül, de a gyomrom kezdett rendetlenkedni, így letettem róla. 11 és fél km lett a vége, 6:40-es átlag km-kel. Mission completed, megvolt a két kör, ez vol a cél, nem? Akkor meg?
Tanulságok:
- Nem rágörcsölni előre, mert akkor minden apró marhaságon, ami kizökkent, felbosszantom magam. Ez csak futás, nem egy vizsga, aminek tétje van.
- Légzésre odafigyelni az elején, de nagyon. Különben kifáradok hamar.
- Nem érdekel, hogy mások mekkora PB-ket futnak, én így futok és kész. Ilyen tempóban, ilyen lassan fejlődve.
- Zenét (mobilon) csak akkor viszek, ha elfér zsebben a telefon.
- Facebook-ot letörölni a mobilról. (Ez meg is történt azóta.)
- Be kell szereznem egy derékra csiptethetős tartót az mp3 lejátszómhoz (mert azért szeretnék még zenére futni).
- Heti egyszer elég a hosszú futás, a hosszát meg majd fokozatosan növelem. Lassan, de biztosan.

Címkék: sziget félmaraton

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://uccuneki.blog.hu/api/trackback/id/tr323534826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GuloGulo 2012.01.10. 18:27:30

Én pont azt szeretem a futásban, hogy nem kell hozzá semmi. Nem kell labda, nem kell terem, nem kell ütő, nem kell csapat, szinte semmi sem kell. Talán a cipő az egyetlen, ami igazán fontos. (De talán az is csak betonra/aszfaltra, meg hidegben.)
Őszintén szólva valószínűleg nem létfontosságú a dri-fit, meg a feszülős naci, meg a technikai, meg a futózokni, meg a futósál. :)
És a legkevésbé fontos a zene. Pont az a jó a futásban, hogy van egyfajta meditatív jellege. A zene csak megvezeti az ember gondolatait, hangulatát.

Kár ezekkel vesződni, főleg ha az ember csak a maga örömére fut.
Stresszelni meg végképp fölösleges. Ámátőrök vagyunk, ugyebár.

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.01.10. 18:51:09

@GuloGulo: Szeretem a jó zenéket, mindig mozgásra késztetnek és tegnap úgy éreztem, hogy kell mint plusz motiváció. Nem jött össze.
(Ezek szerint nem kell a technikai pólód meg a futónacid? Akkor nekem adhatod őket, jók rám :)

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2012.01.12. 12:08:02

@GuloGulo: Erőst egyetértek! Mindemellett néha én is futok zenével, vagyis inkább rádióval amikor épp nem akarom a gondolataimat hallgatni :)

effe 2012.01.12. 14:29:28

facebookot nem kell letörölni, csak kikapcsolni a szinkronizációt, vagy az adatforgalmat. és így az akksi is tovább bírja.

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.01.12. 16:03:49

@effe: Az az érdekes, hogy elvileg kikapcsoltam ezeket és mégis letölti a telefonom...

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.12. 19:13:23

Az én legemlékezetesebb futásaim azok voltak, amikor improvizáltam, csak elindultam, hogy futok valamennyit ahogy jön. Jó és hosszú futások lettek így. Nekem is az a tapasztalatom, hogy amikor nagyon akarok, abból ritkán lesz bármi jó.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.17. 12:35:34

@GuloGulo: Múlt héten vágtam bele az edzésterv szerűségbe ami arról szól, hogy Vajda Zsuzsi által meghatározott 4 futást kell váltogatnom. Csütörtökön egy tempós hosszú volt soron. A bemelegítős 4 kilit legrégebbi futótársammal együtt tettem meg, majd tempós 6 kili jött. Bekészítettem én is a zenét, de nem akart működni, ezért rövidebb bíbelődés után ráhagytam. Később rájöttem, hogy nem is kell az nekem, mert jobb volt megélni azt a 6 kilit a maga természetességében.

Amúgy a tavaly őszi felkészülés óta ez volt az első hét, hogy tervezetten futottam és próbáltam újra megközelíteni az 5 perces tartományt. Fura volt, mert nehéznek érezte, de visszarázódtam és a végére lett egy 4:55-ös és egy 4:51-es ezer is. Ez jól esett, mert hónapok óta nem jártam ebben a sebességtartományban és fostam, hogy vajon létezik-e még számomra.

Ami érdekes tapasztalat volt! A pulzusom kevésbé emelkedett meg az 5 perc közeli futásoknál. Szinte meglepődéssel tapasztaltam, hogy 5 perc alatti tempónál kezdtem érezni a pulzusom. Valószínű a terepfutásnak hála, mert ott azért mindig kiakasztom és gondolom a szervezete fejlődött ennek következtében.

@Simone Lewis: Próbálj egy rendszert belevinni a heti futásokba. Hosszúkat annyira nem kell növelni, hétvégére legyen egy 15 kili körüli, de ha kevesebb az se baj. Legyen egy nap amikor könnyedén futsz és szerintem érdemes lenne egy olyan ahol próbálsz más tempóban futni. Pl. egyik héten résztávozol a másik héten ugyanezen a napon repülőket csinálsz.

Kicsit színesíti a futásokat, több figyelem kell és fejlődési potenciál nagyobb. Az se baj, ha nem jön össze, de érdemes pár edzésmintát elkészíteni és aznap eldöntöd melyikhez van kedved. Néhányat tudok írni ha érdekel.

Most minden másnap futok, ha gondolod akár egyeztetünk is és esetleg összehozlak a legrégebbi futótársammal aki hasonló tempóban fut mint te.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.17. 12:36:41

@effe: Hiába az avatar kötelez! Látom nagyon vágod! Lehetek a barátod? Nemsokára nekem is lesz talán Androidos telefonom és jól jöhet egy hozzáértő ismerős. :)

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.01.17. 13:07:44

@Raиdoм_: Sokat méláztam már ezen, hogy mennyire menjek rá erre az edzésterves vonalra, feladatokkal stb. Soha nem néztem a pulzusom, meg semmi ilyen, valahogy nem veszem ennyire komolyan, nincsenek is ugye nagy célok, csak fussak. Azt hiszem egyedül Pantomimesnél olvastam, hogy neki sem szimpatikusak az edzéstervek, hanem csak fut és szépen növelgeti a távot. Most én is így vagyok ezzel. De néha úgy látom, jó lenne tudatosabban edzeni, tervvel stb., néha meg azt, hogy nincs erre szükségem...Bár tény, hogy meghálálná magát az edzésterv.
Futótárs most annyira nem szükséges, köszönöm, mert most kollégákkal rákaptunk a heti egyszeri közös futásra és a másik kettőt inkább egyedül futom le, de köszi azért! A heti egy hosszú futást én meg mindig a hét elejére ütemezem; pl. ma megyek ki szigetre és jó lenne megint egy 14 km-es etap. Remélem esni fog a hó! :)

effe 2012.01.17. 20:58:10

@Raиdoм_: természetesen, kérdezz nyugodtan! :)
süti beállítások módosítása