Uccuneki!

Soha nem szerettem futni, pláne nem sokat. Mostanában mégis szoktam, mert nekem ez jó. Meg egészséges. Meg kihívás. Mert van hova fejlődni. Bőven.

Friss topikok

  • Simone Lewis: @snatch_: Szia, köszi, hogy benéztél ide! Azzal egyetértek, hogy megszokás kérdése, de amíg nem v... (2013.07.23. 12:02) Hogyan (ne) győzzük meg saját magunkat
  • Simone Lewis: @saaby.: Fú, ez jó kis naptár, köszi! (2013.06.06. 13:02) Az a terv, hogy nincsen terv
  • rrroka: @Simone Lewis: beírtam FB csoportjukba is, a nevet random választottam, nem csak ehhez a névhez, h... (2013.04.18. 08:42) Fussunk mint állat
  • T@Z: Köszi, sosem lehet tudni. :) Jó futást, gyönyörű a rakpart mindkét oldalon! (2013.03.05. 16:32) Évi update
  • csiripiszli12: @Simone Lewis: Hajrá! :) (2012.10.22. 13:35) Távirati stílusban

Linkblog

PL

Simone Lewis 2011.12.01. 15:06

Úgy vettem észre, hogy (az általam meglehetősen ritkán használt) PB szakzsargont a legjobb időteljesítmény vonatkozásában használják, ami nálam igen ritkán mérvadó, így most megalkottam a futás terén használt PL fogalmát, ami annyit tesz: Personal Longest.
Nos, jelentem, tegnap felállítottam egy új PL-t.
Tulajdonképpen most sem így terveztem. Napközben nem ettem sokat (reggeli müzli, ebéd fél adag zöldbableves és féladag mákostészta, du. 1 mandarin), kicsit éhes voltam, de tekintve, hogy a heti hosszú, 10 km-es futásomat terveztem be, nem akartam inkább többet enni. Kimentem a szigetre meló után, odafelé már kocogtam, majd belekezdtem szépen a szokásos kis 6,5-es tempómban. Zenét hallgatam, mert azért a 10 km a kihalt, sötét és kissé ködös szigeten elég uncsi. Ebből a szemponból tök jó, hogy kell a sapka, mert legalább beleszorítja a fülembe a fülhallgatót, ami mindig kiesik és hülyét szoktam kapni tőle. Szóval kocogtam a rongyosra hallgatott zenéimre (lassan fél éve ugyanazok a számok vannak a telefonomon....), szépen eltelt az 1. kör, leszámítva egy 2 km-en át tartó ballábfej zsibbadást, de túllendültem rajta, belekezdtem a 2. karikába is. Az elején éreztem, hogy nem vagyok fáradt, tök jól esik a futás, egyáltalán nem fázom és hogy milyen király lenne 3 kört futni. Ez az érzés az utóbbi időben minden alkalommal elfogott a 2. kör ELEJÉN, majd a VÉGÉN mindig visszarángattam magam a valóságba, hogy korai az még, fussunk csak kettő kört. Érdekes módon most a 2. kör vége felé is azt éreztem, hogy még menni kellene. Főleg amiatt is, hogy már párszor azt csináltam, hogy a két kör után futottam még egy kis kört a konditerem körül, így jött ki a hosszú futás 13 km-re. És 13 vagy 16, nem tökmindegy? Meg a konditerem körül olyan nagy szél szokott lenni és nem szokott jól esni a hátamnak. Úgyhogy gondoltam, egy életem, egy halálom, nézzük meg, mik a határaim. Belekezdtem a 3. körbe. Pont előttem futott kissé mackósan egy férfiember, szépen mögékocogtam, hogy ne legyek annyira egyedül. A kör elején annyira élveztem a beállt tempómat, hogy le is hagytam. Bár valljuk be, valószínűleg ő lassult le...no mindegy, persze aztán visszaelőzött, de marha büszkén fordultam a Margit híd alatt, hiszen nagyon úgy nézett ki, hogy sikerülni fog! Futottam tovább, nem álltam meg, de bevallom, az utolsó 1,5 km-t azért már a hátam közepébe kívántam. Végre beértem, felkocogtam a hídra (a lépcsőn gyalogoltam), majd elindultam a kondi felé az Árpád hídon vissza egy nagykerülővel. Itt már komolyan mosolyogtam, közben Enter sandman ment a fülembe befelé, jól éreztem magam. Mikor végeztem, endomondo 17 (azaz tizenhét!) km-t mutatott, és szinte végig jól mért. 1 óra 54 perc alatt tettem meg, vagyis átlag 6.44-es kilométerekkel. Boldog voltam, hogy megcsináltam. De mikor belegondoltam, hogy azért a félmaraton még ezen felül 4 km. Vagyis tudom, hogy odébb van az még. De már nem olyan sokkal, közeledik szépen és ez milyen jó már? Váááá.
Utána sajnos most nem tudtam szaunázni, mert siettem. Viszont a gyomrom megint nem bírta. Már a kondiban el kellett mennem WC-re. Aztán felugrottam bénőmhöz, ott konkrétan elkezdtem szédelegni, le kellett ülnöm és valami cukros löttyöt innom. Otthon is 3x WC, meg enyhe hányinger. Egy kocka csokit megettem, majd lefeküdtem aludni vigyázzállásban (mint amikor sok a jéger/fehérbor). Hogy aztán fél 2-ig ne tudjak aludni, mert nem tudok aludni az utóbbi időben....A térdem is éreztem, főleg a jobbat. De ma reggel még jobban éreztem, mert reggel 8-ra mentem squasholni. Pont ez hiányzott tegnap után. Egy nyugalmazott, féllábú hadirokkant szerintem aktívabban fallabdázik,mint ahogy én ma ütöttem a labdát :)
Leszűrt tanulság - le tudom futni, de kicsit még sok ez, így nem fogok rászokni decemberben, a heti egyszeri hosszúfutás marad 10-13 km. Majd inkább januárban tornázom fel az adagot, hogy tavasszal biztosan menjen és készülhessek egy félmaratonra. A gyomrommal jó lenne valamit kezdeni, majd utánaolvasok, mi ennek az oka, de örülök minden jótanácsnak, ötletnek.
Ui1 - nem bírom ki, megkérdezem. Futás előtt kaptam egy szem L-carnitint. Mert állítólag teljestmény fokozó. Nyugtassatok meg, hogy nem amiatt sikerült. Szerintem ment volna nélküle is.
Ui2 - szóljatok, ha a kép külön magyarázatra szorul :)

Címkék: sziget 17 pl pb

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://uccuneki.blog.hu/api/trackback/id/tr243429115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

effe 2011.12.01. 22:04:50

szép teljesítmény, gratulálok! én még csak egyszer futottam ilyen hosszút, de remélem, már jövőre összejön az a félmaraton.
a WC mi célból? néha meg tudja mozgatni a futás a beleket rendesen... (rontottam már be benzinkútra futás után, mert nem bírtam hazáig sem)
a szédülés nem valami vércukor szint esés lehet? írtad is, hogy keveset ettél.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.12.01. 23:47:15

De jó, gratulálok! Közeledik bizony az a félmaraton :)

Nem tudom, egyébként mennyit eszel, de szerintem nem ettél eleget nap közben, azért voltál rosszul (legalábbis a szédülés meg a hányinger lehetett ezért).

Az L-carnitin azt hiszem, ahhoz járul hozzá, hogy a zsírbontás hatékonyabb legyen. Szóval szerintem biztos nem amiatt sikerült a futásod :)

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.12.02. 16:32:34

@effe: Köszi :) WC hasmenés céljából...hosszabb táv, 8-9 km felett mindig megy a hasam futás után. De most még hányingerem is volt. Valszeg a nemevéstől.
@csiripiszli12: Köszi neked is :) Igen, közben én is erre jöttem rá. Bár azért vicces lesz, ha esetleg félmaratont futok, cél után szaladok a toi-toi-ra és ott fogok nyöszörögni még fél órát?!....(arról nem beszélve, h. el sem tudom képzelni, hogy oda végezzem ilyen jellegű dolgaimat...khm...)

193 2011.12.02. 20:51:20

Ez az "nézzük meg mik a határaim"!!!
Szia!
Szerintem a futás előtti kajával semmi gond, könnyű kaják után könnyen ment a futás is nem okozott semmi problémát az 1:54 perc alatt. Sőt, az étvágyadat is meghozta 13 km-ről 17 km-re!
Jól tetted, hogy hagytad magad, a belső éned jó tanácsot adott ezt most bekellet vállalni!
Halgass rá máskor is!
De ha kihúznád a füledből az "Enter sandman-t" az ilyen hosszú futások alatt még több dolgot fedeznél fel belsődben ". Főleg 13 és 17 között!!!
Minél távolabb futunk a lelkünkben annál mélyebbre jutunk!
A felfedezés varázsa, pillanata bármilyen "rongyos zenét" kárpótol.
Hidd el, ezt tapasztalatból tudom így is van!!!
Mennyit ittál az nap, futás alatt és után és mit?

gafmon 2011.12.02. 20:54:44

Hát ez nagyon ott van! Gratula! A félmaraton simán menni fog! Az időd is csúcsszuper! Majd azért is lesz sok-sok pb-d, hogy időben beérj a retyóra:))

effe 2011.12.02. 22:39:46

@Simone Lewis: amikor hosszú évek kihagyása után elkezdtem biciklizni, folyton hasmenésem volt. aztán megszoktam, elmúlt.

futásnál pedig még mostanában is, (szerencsére nem mindig) és fogalmam sincs, miért. próbálom figyelni, hogy mit eszem, de semmi összefüggésre még nem jöttem rá. szóval nem vagy egyedül a problémával. szerintem előbb-utóbb elmúlik.

effe 2011.12.03. 19:21:01

ja, és számomra a kép magyarázatra szorul (először kő-papír-olló bajnokságra tippeltem, de hátha nem az :) )

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.12.04. 19:30:49

@193: Most kellett a zene, de van, hogy zene nékül futok, változó. Ittam 4 tejeskávét, 5 deci folyadékot. Futás alatt semmit sem. Nem szoktam. Utána vizet, olyan 3 decit....
@gafmon: Ámen! :)
@effe: remélem, javul majd; és én sem láttam összefüggést a étellel.
És a kép megoldása (előre is elnézést...) - rágugliztam fényképekre, hogy mit ad ki a "17"-re. Kijött az East 17 zenekar.... :))

effe 2011.12.04. 23:53:11

@Simone Lewis: akkor inkább a "mennyei 17-ek" :)

193 2011.12.05. 08:01:43

@Simone Lewis:
Hát ez a folyadék mennyiség, és előtte ennyi cukrozott fehérje szerintem NEM OK?!
Ne érts félre, egészségedre, ha nem futsz aznap 3 kört a szigeten!
De ilyen folyadék mennyiséggel és összetétellel szenvedni fugsz minden hosszúfutás után és pár éven belül garantált a vesekő (nincs ami kimossa a vesédből a lerakódásokat, hiszen a többit kiizzadtad. Nézd meg a futás utáni órákban a vizeleted színét. Ha nem kell menni órák után sem akkor inni-inni-inni kell! Ha nagyon sárga akkor inni-inni kell, ha "víztiszta" akkor ok!
A hosszúfutások előtti nap és a futás napja mást kíván és kér a szervezeted.
Azt tanácsolom, hogy ha belevágsz egy következő szigeti 3 körösbe, körönként 3-4 korty vizet (5 kilométerenként) igyál meg (ha nagyon hideg ne nyeld le egyből hagy felmelegedni a szádban, vagy egy kis 3,3 dcl palack a kezedben a kesztyűben még fel is melegedik ).
Futás előtt és futás után mérd meg a testsúlyodat a külömbözetet izzadás formájában elveszítetted az még aznap pótolni kell (a legjobb a víz!) Ha a mennyiség nagy akkor az ásványi sókat is pótolni kell.
És ismétlem hosszúfutásról beszélek!
Tegnap hajnalban futottam egy 20,5 km-t, és nyújtás után azonnal lecsúszott 8 dcl+a reggeli teák 2-3 bögre.A legnagyogg folyadékvesztés nyáron elérheti egy félmaratonon akár a 2-2,5 litert is (nálam már volt 3 liter fölött is.)
Nekem is a gyengém a gyomrom és folyamatosan tanulok pedig edzésen tegnap futottam a 39-ik fémaratonomat (4 éve futok).
Ha bármijen tanácsra van szükséged szívesen megosztom a tapasztalataimat.
Szép napot!

193 2011.12.05. 08:30:42

@Simone Lewis:
Megnyugodhtsz, nem az L-carnitin pörgetett fel ha nem az "egyéletem egy halálom" gondolat, hogy képes vagy-e a harmadik körre a szigeten!
De a gyomrod állapotára kihatott az biztos!
Olyat szedtél amit még futás előtt soha és elég, rosszul sült el
Az elvégzett munka és a hit a legnagyobb teljesítmény fokozó a futónak!
Minden más csak marketing kommunikáció kérdése. De ha mérhető is nem okoz 5-10%-nál nagyobb teljesítmény növekedést!
Uccuneki!

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.12.05. 11:43:36

@Simone Lewis: A tejeskávé és a tea folyadékpótlásra alkalmatlan, mert vízhajtó hatású mind a kettő. Ebből következik, hogy azért módjával kell inni. Én se iszom sokat, de azért futás napján próbálok inni minél többet.

Azért lettél rosszul, mert leesett a vércukor szinted. Más néven eléheztél. 15 kilis futás után, vagy közben már nem árt külön gondoskodni kajáról. Akár csak egy müzliszelet vagy lötty.

Mikor elkezdtem 2 vagy 3 köröket futni, akkor volt olyan, hogy a gyomrom elkezdett fájni. Lehet felkavarodott vagy elnyomtam, mert görnyedten futottam ezt nem tudom. A lényeg, hogy mostanra elmúlt és "meg se kottyan" egy félmaraton.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.12.05. 11:44:08

Ja és persze óriási gratula! Nagyon-nagyon örülök, hogy megy a futás és csinálod!

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.12.05. 15:53:07

@193: Alapvető problémám, hogy nem iszok eleget napközben, edzéstől függetlenül. De az érem másik oldala, hogy ha viszont iszok, akkor (szó szerint) 20 percenként mosdóznom kell. De persze tudom, hogy itt kellett volna inni, csak ugye nem úgy készültem, h. 17 km lesz.
@Raиdoм_: Köszi :) Mint épp írtam, nem készültem ilyen távra, legközelebb figyelek jobban. (de az továbbra is fennáll, hogy 8-9 km felett már szaladnom kell wc-re utána sajnos. Bízom benne, hogy ez majd megszűnik)
Köszi mindenkinek!!

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2012.01.03. 10:39:17

Csak most olvasom, ezért most dumálok bele :) Az az egy szem ismeretlen cucc kvázi éhgyomorra, simán okozhat gondot....De ha rendszeres a hosszabb futások alatti/utáni gyomorprobléma akkor változtatnod kellene a futás előtti és alatti táplálkozáson. A tejeskávé szupi, de sokan futás előtt nem bírják inni, mert intenzívebb bélmozgást okoz. Saját tapasztalat, hogy futás előtt vagy semmi (ilyenkor persze hosszabb futás esetére kell gondoskodni frissítésről) vagy jóval futás előtt tisztességes étkezés. Gratu a leghosszabb távhoz! Többen erre is a PB rövidítést hazsnáljuk, csak distance PB :)

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2012.01.03. 15:51:41

@Bozót: Futás hosszától függetlenül 3 órával előtte már nem szoktam sem enni, sem kávézni (bár utóbbira bármikor képes lennék...). És köszönöm a gratulációt! A distance PB meg akkor DPB, ha már rövidítés... :)

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2012.01.03. 18:32:13

@Simone Lewis: Ha ilyen nagy szünetet hagysz (ami persze nem baj) akkor simán szükség lehet a frissítésre futás közben. Ki kell kisérletezni, hogy neked mi válik be, valaki kolbászon is tud futni, másnak csak a zseléket bírja a gyomra....